En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 8 februari 2010

Vi klarade det! Killen i röd kavaj och jag!

Jag beskrev min plan i förra inlägget att Frisse och jag skulle fösöka oss på att ta vändplanen i galopp! Det är bättre att träna på det nu när det är lagom mycket snö och det är jämnt och fint underlag på vändplanen. Först värmde vi upp ordentligt och sedan gjorde vi anridning mot vändplanen i galopp. Första gången höll jag så mycket som möjligt ut till vänster så att Frisse skulle få så stor yta som möjligt att vända på. Jag ökade energin i galoppen innan vi skulle svänga. Frisse tänkte att nu har hon väl blivit alldeles snurrig men galopperade lydigt på i ett par språng tills han insåg att han skulle runt helt och hållet. Då bröt han av......jag manade bestämt till galopp igen och efter ett par travsteg fattade han ny galopp och vi kom runt! Då fick han jättemycket beröm och godis........vi skrittade bort ett 20-tal meter och gjorde om övningen. Den här gången kom vi runt utan avbrott! Godis och en massa beröm till Frisse igen! Jag gjorde övningen i vänster galopp också, vid första försöket blev det avbrott och på andra försöket kom vi runt. Sedan var Frisse så pigg och hade sådan bjudning att jag var helt nöjd.....nu har vi något nytt att träna på! En dag ska vi inte bara ta oss runt, vi ska ha fina språng med boglyft också!

4 kommentarer:

Freppsi sa...

Killen i röd kavaj är ju jättesöt!!

Skumsvampen sa...

Nog förtjänade han sitt beröm och godis. Tänk vad hästar ändå gör sitt bästa för oss. Trots att de inte förstår allt från början. Hans röda "mysdräkt" ser skön ut. -Skumsvampen

Alexandra och Alcesto sa...

Hej Nanette!
Vilken fin blogg du har :) Kul att få läsa om dig och Marcel!

Kram
/Alex o Cesto

Stina sa...

Jag vet absolut ingenting om hästar - men Frisse är verkligen en stilig karl, och urgullig i sin röda outfit...