En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

tisdag 9 februari 2010

Puss,puss.....

Frisse påklädd och klar!

När jag började rida Frisse så lyssnade han inte på varken skänkel, sporre eller spö. Det enda som fick honom att höja på ögonbrynen och öka tempot var att man svischade bakom honom med långpisken. Ett ganska jobbigt sätt att rida på i längden......
Frågan var hur vi skulle kunna motivera honom så att han tyckte att ridträningen var kul! Frisse älskar godis! Han gör nästan vad som helst för en godisbit.......han bugar, han backar, han gör spansk skritt, han slår nästan knut på sig själv! Skulle man kunna utnyttja detta godisbegär i ridningen? Jag funderade över det ett tag.....för man vill ju inte ha en häst som stannar i tid och otid för att få godis när man sitter på ryggen. Efter ett tag bestämde jag mig för att testa pussljud för godisbelöning. Det gäller att använda ett ljud som man inte använder vanligtvis.......och så många ryttare som kysser någon på hästryggen finns det inte vad jag vet. Så jag bedömde att pussljud skulle vara ganska riskfritt. Jag testade......Frisse lärde sig på ett träningspass vad pussljud betydde! Pussljud och Frisse stannar och tittar upp mot mig för belöning. Så nu kan jag belöna honom med en godisbit om han gör något extra bra eller när vi håller på att lära oss något nytt.
Det roliga är att detta har fått en bieffekt.....jag kan numera stanna Frisse från skritt och trav med pussljud.
Ett bra nödstopp om en tygel skulle gå av!

2 kommentarer:

Evisen sa...

Hehe... det är ju bra att du har en extra "nödbroms"!! Ja det gäller att hitta det som motiverar! Det är så kul att läsa att det går bra för er! Tror inte det tar så lång tid innan ni kommer runt i galopp på vändplanen i fina språng!! Jag har idag hittat ett litet litet "loppbo" i manen och kliar man exakt där så nästan stönar Figge av njutning! Och det når jag när jag sitter i sadlen. Tänkte börja utnyttja det som belöning :o)

queserasera sa...

Sikke en original og god ide. Det var smart tænkt.

:-D

Karin