En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 11 februari 2010

Matte tittar på....

Idag var Frisses matte med när vi var ute och red. Vi brukar ha en kommunikation om vad vi gör med Frisse via riddagbok, telefonkontakt och nu denna blogg. Men ibland är det bra att stämma av genom att se. För Frisses skull försöker vi behandla honom så lika som möjligt. Jag visade våra galoppfattningar och travövergångar samt ryggningar....och så fick jag lite tips som hon fått av "vår" tränare. Jag behöver inte använda skänkeln utan bara låta den ligga intill i sidvärtsövningarna om jag underlättar för Frisse genom ett indirekt tygeltag uppåt från färdriktningen. På så sätt kommer jag åt hans bog och han blir rak. Det underlättar naturligtvis för honom att sätta bakbenet längre inunder sig. Resultatet blev att bjudningen ökade utan att jag behövde använda min skänkel "nötande". Man ska aldrig "nöta"! Må ni icke "nöten"! Men ack så lätt man är där och "nöter".....

Sidvärtsförflyttningar: Öppna upp i färdriktningen, knä och ljumske. Lägg an det ben du flyttar med och även samma sidas ljumske mot sadeln. Rakrikta vid behov genom att föra samma hand uppåt med indirekt tygeltag. Fastna inte i det indirekta tygeltaget! Det är lätt att glömma bort ljumsken, jag måste öva på det!

Sedan fick jag prova att skritta långsamt, rygga med höjd hand och ur det komma fram i "energitrav" ett par steg, det blev som ett förstadium till passage och en rätt häftig känsla!

Fast vi ska nog försöka få till våra sidvärtsövningar först och galopp tillbaka på vändplanen. Idag gick det inte att göra den övningen för plogbilen hade varit framme och "isat" till det.


1 kommentar:

Evisen sa...

Det ska jag komma ihåg om sidförflyttningar och prova!!