En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 18 februari 2010

Markarbete......

Det här är duktiga Frisse i spolspiltan efter ridturen. Vårt "markarbete" fungerar bättre och bättre. Jag börjar kunna hantera honom utan att jag "petar" på honom. Det brukar räcka med att jag signalerar med fingrarna så kan jag backa honom och flytta fram och bakdel. Om jag vill att han ska vänta så använder jag kommandot "stå!" och då kan jag avlägsna mig för att hänga upp täcken och dylikt. Att klia sig mot spolspiltans väggar är numera förbjudet!

Det går för det mesta bra att skicka in Frisse efter ridturen, då väntar han på mig i stallgången medan jag stänger stalldörren. Höpåsarna som hänger rakt fram låter han oftast vara däremot kan han inte riktigt låta bli damerna här ovan, men vem kan klandra honom för det? Han är en herre och damerna är söta!

Träningsmässigt så fortsatte vi vår träning med galopp tillbaka på vändplanen. Vi fick några avbrott men jag gav mig inte förrän vi kom runt ordentligt åt bägge håll. Vi gjorde övergångar skritt- trav-galopp med tätare intervaller vilket ledde till att jag fick fram en jättefin trav som jag red på ett tag. Ur den kunde jag sedan öka och minska tempot. Bjudningen var idag suverän, jag är helt nöjd med den. Enda undantaget var när jag vände på ett ställe där jag inte brukar och red i riktning från stallet. Då tyckte han inte det var så kul. Jag utnyttjade det och tränade galopp-skritt övergångar och minsann bev det inte färre travsteg emellan
i avsaktningarna.Varför ska man göra det svårt för sig om man kan göra det lätt?

Inga kommentarer: