En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

söndag 14 februari 2010

Det händer mycket nu!

Gråväder igen och snöblåst. Inget vidare väder för en ridtur tänkte jag. Frisse var lite otålig vid påklädningen. Han slamrade med hinkar och var i vägen med sitt huvud överallt. Det verkade som han hade en stor portion överskottsenergi!
Så fort vi värmt upp var Frisse jättepigg. Jag tror att vi kommit halvägs i projekt "frieser med energi och utstrålning"!
För energi fanns det fullt av idag......utstrålningen kommer vartefter han blir starkare.
Jag tror att vi alldeles snart kommer att klara galopp med fina boglyft på vändplanen, för idag var Frisse med på noterna. Vi gjorde mycket övergångar i trav-skritt-galopp. Jag gör övergångarna ganska tätt och vad händer? Frisse samlar ihop sig i arbetsgalopp......vi klarar ett tiotal språng innan det blir för jobbigt! Det är första gången vi lyckas samla ihop oss så pass. Vi lyckas också göra ett par riktigt bra övergångar från galopp till trav. Traven blev jättefin. Frisse blev rätt "taggad" och ville inte skritta utan "taktade" helst, när jag släpper iväg honom ur det kommer en passageliknande trav. Eftersom han behåller takt och bjudning framåt så lät jag honom gå så ett tag ínnan jag ber om en ökning till lättridning. Den traven jag fick att rida på då skulle jag vilja ha på bild........den kändes både taktmässig, balanserad och schvungfull.
Frisse var rätt svettig när vi var klara med vårt träningspass så han fick gå ut med fleecetäcket under. Det händer mycket nu varje ridpass!

1 kommentar:

Evisen sa...

Vad roligt!! Han har kommit på att det är kul att träna!! Jag tror faktiskt att utstrålningen oxå har kommit en bit på vägen!