En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 29 oktober 2011

Avstämning...

Liza lyssnar på mig....

Idag var det en härlig höstdag. Lizas matte kom till volten för att se hur jag arbetar Liza. Det är alltid bra med en avstämning. Jag har fått massor med videosnuttar att begrunda från min väninna och det händer mycket nu.....
Vi har mycket att arbeta på, men resultatet låter sig inte utebli. Bara på några veckor har det hänt mycket. Liza har blivit mycket mer avslappnad och gången har förbättrats avsevärt. Jag tror att sadelomstoppningen har gjort underverk :)
Liza verkar nöjdare och hon "hackar" inte lika mycket och ofta. Lizas matte var mycket nöjd med mitt arbete....det är ju roligt!

4 kommentarer:

Yvonne Johansson sa...

Nu har jag tagit en titt in här. Jag önskar jag kunde rida jag också utan att få mer ont. Jag red bara då och då dom sista åren. Nu kan jag inte sitta på vad som helst, eller ligga och stå heller på vad som helst, och jag använder en stöd korsett när sitter på stolar för att inte belasta mjukdelarna runt svanskotan och korsryggen. Jag smällde i svanskotan på en is fläck när jag var ung, och sedan har jag ignorerat smärtan och fått skit för det sedan. Har fått kramp er i musklerna jättemånga ggr. och ligamenten har fått stryk och blivit slappa. Nu har jag även fått värk i övriga muslker, speceiellt vintertid, och jag tror det är något som jag ärvt. Min mormor och mamma har liknande smärtor. Obs! Om du scrollar tillbaka i min blogg så hittar du också bilder på mina pållar. På min Malle red jag western på och han gillade att stegra sig på komando, och ibland när han var på G så började han gå i passage av sig själv :). Hästar är så vackra och dynamiska djur, och en del är väldigt personliga och vill verkligen komunicera med en. Mallen och hans mamma var sådana. Jag längtar efter dom. Figgy fick jag ta bort redan när Mallen var 2 1/2 månad gammal. Hon hade krossat ett framknä under dräktighetstiden. Hon blev bara 6 år. Liza på bilden ovan liknar lite Mallen på huvudformen, men han var fux och han var inte så högrest, lite lågställd mer. Min western tränare trodde han var en korsning mellan quarter och arab först när hon såg honom. Han var kompakt med stor rumpa men med smala ben :) Obs! Att ta hand om och rida andras hästar måste kännas rätt fritt ändå. Det kostar ju inte så mycket som att äga en häst själv. Jag har haft 8 hästar sammanlagt, och dyrare och dyrare har det blivit.

Åsa! sa...

Det måste vara en fantastisk känsla att få arbeta så med en häst och se framsteg!

Wictoria sa...

Det är alltid kul att få lite feedback från ägaren, de känner ju trots allt hästen allra bäst. Jag har också gjortframsteg på "min" häst, vi har tränat övergångar och hon verkar förstå att jag också kan vara bestämd ;)

Freppsi sa...

Hej.. nu har jag gjort ett litet projektbyte..
välkommen in till min nya blogg "Voyage"..
http://sprakig.blogspot.com/