En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 24 oktober 2011

Repetition är kunskapens moder....

Det gäller även hästar. Idag tog vi samma sväng som igår och gjorde samma övningar.......nej, inte riktigt. Hästar behöver omväxling. Men det är bra att rida två dagar i följd emellanåt. Liza var med på noterna idag och visste vad som förväntades av henne. En sidvärtsövning som jag lärde mig av min tränare Anneth Grundblad/ Persson fungerar mycket bra. Den stärker samtidigt som den bygger upp takt, steglängd och balans. Liza tog i så hon svettades.....men belöningen kom, för snart började hon frusta och få alla delar på plats. Ur övningen kunde jag sedan smyga igång i galopp åt bägge håll. Fattningarna blev jättefina. Det som är bra med en äng är att man kan öka voltens diameter och anpassa den efter hästens balans och styrka.
Jag minns när jag red min Mariana. Ridhuset var flera nummer för litet för henne i början.

1 kommentar:

Wictoria sa...

Jag har numera lyckan och turen att ha min medryttarhäst på lektion - ack vad nyttigt det är! Håller med om attdet kan vara bra att rid 2 dagar på följd. Jag har märkt nu att när jag rider fler gånger i veckan så hittar jag siten med gång, kroppen vet hur den vill sitta. Dessutom känner "min" häst igen mig nu och ser glad ut när jag kommer :)