En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 3 oktober 2011

Hur många ridtimmar har du?

Det tar 10.000 timmar för att bli riktigt bra på något. Det gäller även ridning. Kyra Kyrklund sade att det tar ungefär 10.000 ridtimmar för att nå Grand Prix. Landslagstränaren i fotboll sade ungefär detsamma.
"-Vill du vara med i landslaget får du vara beredd att träna tio tusen timmar!"
Jag började rida när jag var åtta år gammal. Men en timme i veckan på ridskolan blir "bara" ca 40 timmar i sadeln på ett år! Det är "bara" en vanlig arbetsvecka!
Idag har jag enligt mina beräkningar på ett ungefär tillbringat mellan 3-4000 timmar i sadeln. Det mesta av tiden ca 1600 timmar var på min egen häst Mariana. Därför är det helt klart hon som har lärt mig mest.....
Så även om jag har hållit på med hästar i större delen av mitt liv så har jag långt kvar...... och fortsätter jag i den här takten blir jag aldrig någon Grand Prix ryttare.
Vilken tur att det inte är mitt mål!
Men det visar hur svårt det är att bli riktigt bra på något. Och det är faktiskt en omöjlighet för de flesta av oss.
Som tur är så går det att ha roligt med hästar på alla nivåer.

Min fantastiska läromästare Mariana!

4 kommentarer:

Evisen sa...

Ojoj... det är tur att jag inte ska bli Grand Prix-ryttare för om man ska räkna hur många dressyr-timmar man har så kommer inte jag långt! Men jag har ruskigt många "utiskogen" timmar... och det förklarar kanske varför ens kropp lever ett eget liv på dressyrbanan :o) Men det är bara att kämpa på!!

Åsa! sa...

Ja då har jag en liten bit kvar då ;) Precis som du skriver så är det väl en hiskerlig tur att man kan ha sin ridning som njutning och glädjekälla utan att satsa på bergstopparna!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hejsan
Ser att du är en van ryttare, det är inte jag. Och hästarna är inte mina, men jag gillar och vara på den gården.
Ha det gott
Kram
AnnaMaria

Wictoria sa...

Jag är inte i närheten av 10.000 timmar men nu har jag iaf en medryttarhäst vilket underlättar något - har länge varit frustrerad över att bara rida 1 timme/v - jag hinner ju får fruktansvärd abstinens! Nu är jag i stallet 3 - 4 ggr/v och själen är LYCKLIG :) kram/ Wictoria