En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 13 oktober 2011

På tårna....

Ingen nystoppad sadel i sikte...
Det fick lov att bli en barbackatur på Liza idag. När jag läste i riddagboken såg jag att ingen ridit henne sedan jag red henne sist. Hon hade visserligen fått löshoppa, gå promenader och lite "gulligull" men inget ridjobb. Naturen bjöd på härligt höstväder och jag hade hoppats på uteritt bland färgerna. Men inte barbacka på en förmodligen rätt pigg Liza! Skulle jag våga?
Jag tänkte att vi provar väl....friskt vågat hälften vunnet.
Det är ingen överdrift att påstå att Liza var pigg. När man rider en "taggad" häst måste man verkligen koncentrera sig. Jag fick korrigera min sits ideligen, tänka "långa, långa avslappnade ben", hitta sittbenen och se till att de var placerade på var sin sida om ryggraden och aktivera Liza, samtidigt som hon inte fick tillåtas " bli för mycket i handen".
Det var svettigt värre kan jag tillägga. Vi mötte en äldre dam som promenerade sitt halvblod. Hon betraktade oss en stund och sade sedan när jag red förbi:
- Är hon inte lite väl på tårna?
- Jo, erkände jag. Hon är helt klart för pigg för att rida barbacka på. Men min plan idag är endast att vi ska komma hem tillsammans.
-Lycka till, sade damen.
Undrar vad hon menade med det? Vi kom ju hem tillsammans.......

3 kommentarer:

Anki sa...

Låter jättemysigt,jag skulle inte våga,du är modig du =)

Anonym sa...

Du är modig du!! Barbacka och rida ut!! /Evisen

Wictoria sa...

Jag ska rida barbacka idag jag, vi får väl se hur det går - förmodligen bra. Det är den enda inställningen man ska ha - rätt tänkt! Fast för min del är det ju ingen uteritt på agendan iofs....Ang. medryttarhästen som är oren i gången - ägaren har gjort allt men inget visar något - hästen brukar stå med alla benen i golvet parallelt. kram