En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

tisdag 18 oktober 2011

Om att "pimpla"

Igår när jag åkte hem från stallet träffade jag en "gammal" stallkamrat från Marianas tid. En riktig westernkille som hade enorm pli på sina hästar. Han hanterade alltid sitt sto löst och jag minns att han "parkerade" henne med baken mot tvättstället när han skulle tvätta svansen på henne. Sedan lade han svansen i hon och började schamponera. Stoet flyttade sig inte en millimeter, inte ens när andra hästar passerade.
Som nybliven hästägare var jag mäkta imponerad och jag fick massor av tips av just honom.
Igår berättade han om en dotter till stoet som han just ridit in.
-Hon stoppar på lösa tyglar nu, berättade han. Och så har vi börjat med sidvärtsarbeten, det går så bra. Om hon inte bär sig själv så "pimplar" jag bara lite med handleden. Det är allt som behövs.

Pimplar???? Det var ju det jag själv kommit fram till när jag ridit på Liza. Jag vet en till som "pimplar"......titta riktigt noga och särskilt i slutet av videon.



1 kommentar:

Wictoria sa...

Oj,oj... tittade på den fantastiska videon! Det är så otroligt när man kan få till ett sådant samspel, tänk var många olika riddiscipliner det egentligen finns - detta är ju långt från westernridning tänker jag. Tack också för konstkritiken. Ha det fint!