En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 17 oktober 2011

Halstittarförbud och pimpling!

Idag stämde allt mycket bättre. Kanske för att vi slapp fotografen? Jag var stel i kroppen idag, det är väl åldern och höstkylan som gör sig påmind. Det är verkligen inte lätt för hästarna när de ska arbeta med "stela pinnar" på ryggen. Jag sänkte därför kraven rejält.......idag skulle vi bara "slappna av". Jag ville att Liza skulle bli lång och låg och slappna av i hals, mun och nacke. Själv skulle jag arbeta på mjuka fina händer som skulle uppåt och framåt, samt att slappna av i vader och fötter. Det behöver jag verkligen träna på. Dessutom krävde jag av mig själv att jag måste höja blicken och bara "känna" var jag hade Liza. Idag var det halstittarförbud! Vi hittade en ny alldeles slät och fin äng som vi kunde träna på.
 Jag kunde få Liza att fatta både trav och galopp på halvlång tygel med bibehållen form. Det har vi aldrig lyckats med i galopp förut. Hon har svårt att böja sig åt vänster, bakdelen vill fara ut till höger. Jag fick koll på höger bak genom att lyfta höger tygel och föra den utåt en aning.
Liza gillar inte när jag sitter med händerna i magen. Det är bra, man ska inte rida med händerna i magen. Att hålla händerna för nära kroppen är ett av mina ärkefel. Vinkeln mellan bettet och tygeln blir fel tror jag. När jag försöker kommunicera med Liza får hon tryck över tungan. Det gillar inte Liza, hon reagerar med att göra motstånd. Om jag flyttar fram händerna blir vinkeln annorlunda och Liza släpper direkt i handen,
sedan kan jag bara "pimpla" lite om hon inte vill bära sig.
Jag behöver verkligen träna på det här.......tänk att jag fått en häst som säger till direkt när händerna inte är på plats! Det är ju suveränt!

2 kommentarer:

Anki sa...

Hej Ninja,jag häller ett par liter vanlig ofärgad ekololja i en spann,ner med lädret,vänder spannen några ggr,hänger sedan tex.tränsen på dropptork ngn dag sedan avtork med handduk eller liknande,håller sig mkt bra i sadelkammaren,klara nästan hela vintern bara rengöring....

Wictoria sa...

Å vad bra att jag kan läsa hur du rider, då lär jag mig lite jag också. Igår red vi barbacka jag och min medryttarhäst Line. Hon känns inte sned på nåt sätt som jag kunde känna men å andra sidan så hade vi ju tränat en stund då. Igår tog jag för första gången fram spöt - behövde inte använda det men hon fattde galoppen iaf - bokstavligt talat! Jippi! Jag vågade galopppera :)