En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 2 maj 2011

Volten.....

Idag var det inte så dammigt på volten så jag tänkte att jag skulle stämma av vår träningstatus på ridbanan.
Liza är verkligen samarbetsvillig och försöker förstå vad jag vill. Hon blir allt mjukare för varje ridpass. På böjda spår blev det tydligt att det är jobbigt med galopparbetet. Hon vill inte gärna låta mig sitta kvar på höger sittben i höger galopp. Men när jag tänkte "över till höger" varje språng kom jag åt henne. Liza protesterade med att bryta av till slängtrav. Hon orkar inte riktigt ännu men det gör ingenting. Det kommer.
Fattningarna är klockrena men jag behöver arbeta på att minimera mina hjälper ytterligare. Eftersom Liza är så "med" i fattningarna så ska jag arbeta på att göra dem så osynliga som möjligt. Att sitta på ytter sittben och öppna upp inner ljumske ska räcka.
Vi fick till en riktigt bra trav idag också en liten stund. Härligt att få känna på vad som komma skall.
Under uppvärmningen ute kunde jag få till en riktigt kort galopp som var taktmässig och med hyfsat bra språng.
Det ska bli spännande att få syna Lizas register framöver......

3 kommentarer:

Evisen sa...

Liza verkar vara en rolig "Tant" som både ger och tar!! Precis som det ska vara! Kul att det går framåt!! Låter som om ni har kul på era möten :o)

Åsa! sa...

Nu har jag läst ikapp lite här på din ridblogg. Intressant och lärorikt för en novis som jag!

Anonym sa...

Ser fram emot att få se er i "levande livet"....ska bara snora färdigt....."Skumsvampen"