En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 23 maj 2011

Lösgörande.....

Idag vände Liza och gick när jag kom. Jag tror att jag har fått rollen som den krävande människan i hennes värld just nu.
Det var inga problem att hämta henne dock. När jag väl kommit upp var hon småstressad och ville bestämma tempot själv. Jag red iväg mot ängen men eftersom hon var så okoncentrerad så ändrade jag strategi och tog en annan stig istället. Där arbetade vi med att plocka upp tygeln lugnt och försiktigt i skritt. Liza fick länga sig och korta sig. Eftersom hon gärna ville "ligga på" så särade jag på händerna något och började arbeta henne sidledes i öppnor och slutor med varierad böjning. Hon fick även göra sidepass och skänkelvikningar. Till slut släppte hon där fram så vi kunde börja jobba.
När hon väl koncentrerade sig fick jag till ett par bra halvhalter så att hon kom under sig mer och då blev även traven bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att läsa att det går framåt. Lösgörande rörelser är extra toppen när dom vill bestämma själv. Sitter här och vill ut själv men måste bearbeta min förkylning. Jag läser med nyfikenhet vad ni har för er....."Skumsvampen"

Åsa! sa...

Det är verkligen roligt att läsa dina övningar till häst!

Ibland när jag ridit lektion har jag känt att jag och hästen hade behövt skritta och hitta koncentrationen, innan vi går vidare med trav o galoppövningar som ändå bara blir halvdana.

Nu är det ju svårt när man rider i en grupp ihop med flera, men min känsla har kanske varit rätt ändå...