En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 14 maj 2011

Rakrikta och se....

När jag rakiktar Liza börjar hon "hacka" med höger fram. Det är ingen ren hälta utan snarare en orytmisk rörelse med höger framben. Ibland knycker hon med huvudet också. "Hackandet" kommer och går under ridning.
Jag känner igen symtomen. Både Mariana och Luxor hade liknande problem. När Mariana fick behandling av hästkiropraktor försvann problemet helt.
Luxor var och Liza är "hård" i mun. När Luxor fick behandling blev han också bra enligt hans matte. Tyvärr red jag honom aldrig själv efter behandlingarna så jag vet inte hur han kändes efteråt.
Mariana hängde i vä tygel och "hackade" i hö fram innan problemet med vä bak var åtgärdat.
Ronja hängde i vä tygel och var "bananformad" på så sätt att hö bak petade ut men hon var "ren" i frambenen.
Liza petar också ut hö bak, men inte på samma sätt. Jag har koncentrerat mig på att "peta" in det när jag rakriktar henne.
Men de här problemen brukar vara diagonala, dvs om hö fram "hackar" så sitter problemet i vä bak. Därför bad jag henne om lite mer aktivitet i vä bak idag, för att testa min teori. Liza visade genast att det tog emot.
Hon försökte göra mig till viljes men hon visade tydligt att det var jobbigt. När jag satt av avlastade hon genast vä bak. Och när jag ledde ut henne i hagen tog hon en aning kortare steg med vä bak än med hö........svansen var också böjd en aning åt hö.
Så det sitter något och spökar i Lizas bakdel........men nu har Lizas matte beställt  ut kiropraktorn så får vi se om det inte går att lösa.

1 kommentar:

Åsa! sa...

Hoppas kiropraktorn kan hjälpa Liza!