En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 19 maj 2011

Kvällstur....

Det är skönt att man kan uttnyttja kvällarna för ridning så här års. På vintern är det så stressigt att hinna rida innan mörkret faller.
Ridvolten är nymålad och klar men så här års vill jag rida ut....
Det är vintertid man vill ha tillgång till ridhus.
Liza och jag tog svängen ut på "vår" äng. Den är så bra att träna på. Trots att Liza "hackar" av och till så börjar det "släppa" mer i handen. Samlingen har ökat något och vi är på väg mot arbetstrav.
Övergångarna skritt- trav var mycket bättre idag.
Jag tänker på mina sittben och höftens vinkel, så att det verkligen ska kännas som om jag står när jag rider.
Med sittbenen korrekt placerade i sadeln så kan jag korrigera min sits omedelbart om jag förskjuts åt ena eller andra hållet.
En annan tanke.....
Om jag tänker att mina ben ska användas uppifrån och ner så blev det mycket enklare. Jag börjar med sittbenen, sedan höften, sedan benet och sist foten.
Man ska inte behöva rida med så mycket ben! Jag
har ett par ponnyskänklar som definitivt ska arbetas bort. Frisse hjälpte mig en bit på vägen.
Mina skänklar används inte per automatik längre.


Syrrans arab "stylar" i hagen.....

1 kommentar:

Evisen sa...

Ponnyskänklar....! Oj vad jag kände mig träffad där!! Mer att jobba med :o)