En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 28 april 2011

Wow, idag har det hänt något!

Liza var mycket mjukare i kroppen idag. Hon var inte lika sned och följaktligen mycket lättare i handen. Det är så fint ute nu när det torkat upp i markerna så vi tog ängsrundan idag också.
Idag ryggade Liza så fort jag öppnade upp bakåt. Jag behövde inte använda händerna alls, vad fort hon lärt sig!
Det blev riktigt rakt också......
Vi provade ett par galoppfattningar från skritt och de satt klockrent. Jag satt till på ytter sittben och öppnade upp med inner ljumske och vips var hon iväg.
Tidigare i vår har hon bara velat fatta galopp från trav. Så det var premiär idag för fattning från skritt.
Även traven var mycket bättre, hon hackade inte nämnvärt, var rakare och börjar fylla upp mitt säte. Jag provade att sitta ner några meter och nu släppte hon ner mig i sadeln så att jag slapp studsa omkring som en gummiboll.
Stora framsteg idag med andra ord och jag är jättenöjd!

1 kommentar:

Evisen sa...

Vad kul!! Det är så roligt när man får framsteg. Det där med att öppna upp bakåt för att rygga måste vi lära oss. Vi är inte bra på att rygga! Vill inte; säger Figge! Speciellt första och andra försöket, sedan brukar det gå bättre men rätt motvilligt!