En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

söndag 29 maj 2011

Skrittövningar....

Idag blev det ett kortpass på volten. Liza var ganska stel i början. Hon höjde huvudet och spände sig så fort jag tog tyglarna.
Jag vill ju gärna bara mjukt kunna "plocka" ihop hästen när jag tar tyglarna. Men där är vi inte ännu. Jag började med att skritta på stora volter. Sedan flyttade jag henne sidvärts åt båda håll utan krav på ställning och böjning. Jag ville bara att hon skulle följa med. Ryggningarna gick även de trögt men de var raka! Se där, här har kiropraktorn gjort nytta. Mot slutet av passet fick jag bättre bjudning i ryggningarna. När Liza var uppmjukad gjorde vi bakdelsvändningar och framdelsvändningar. Då lossade det både här och där och Liza fick upp ryggen och steget blev mycket bättre.
Liza frustade och sökte sig framåt-nedåt när jag lät henne länga på halsen. Med det var jag nöjd.
Vi ska inte ta i för hårt nu när muskler ska byggas upp igen.
Mannen bredvid var med och tog lite bilder.....nyttigt! Mina ben spretar åt alla håll fast jag tror att de hänger rakt ner. Dessutom fäller jag handen.......jag som arbetat så mycket med tummen ut.
En positiv sak är dock att jag sitter mitt över hästen på alla bilderna......alltid något!

1 kommentar:

Evisen sa...

Ja fy... foto avslöjar massor! Det visar verkligen inte alltid vad man tror! På gott och ont!! Tur att man inte måste visa dom fotona för andra.. :o)