En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 5 maj 2011

Rakare och rakare...

Nu har jag arbetat med rakriktning i nästan två månader och nu börjar det ge resultat. Idag hade jag en mycket rakare häst. Jag koncentrerade mig på mina sittben. Först skrittade jag utan stigbyglar och lät benen hänga som spagetti utefter sidorna. I huvudet hade jag bilden "att om Liza plötsligt försvann under mig så skulle jag landa på mina fötter". På så sätt kom jag åt bäckenets vinkel och hittade sittbenen. Mina ben fick hänga slappt utefter Lizas sidor. Jag rullade fötterna så att jag inte skulle ha några spänningar i fotlederna.
Händerna lät jag falla aningen utåt så att jag inte skulle kunna låsa underarmarna utan vara mjuk i handlederna. På så sätt kan jag röra fingrarna mjukare och därmed bettet om Liza skulle vilja "hänga" i det. För att korrigera ryggen tittar jag upp i himlen, släpper ner axlarna och för sedan huvudet långsamt framåt igen.
Jag gör lite travövergångar genom att bara öppna upp framåt genom att föra knäna bakåt-utåt. Liza svara genast. Idag hackade hon inte lika mycket i höger fram och hon var mycket mjukare i munnen. Hon är inte helt lösgjord ännu men det är mycket bättre och jag har inte lika mycket häst i handen längre.
Vi provade lite förvänd galopp på åkerkanten och det fixade hon. Vad kul!
Ett par galoppfattningar var också riktigt, riktigt bra. Jag behövde bara sitta till på ytter sittben och öppna upp inner ljumske så var hon iväg. Härligt!

1 kommentar:

Evisen sa...

Den uppvärmingen på mig själv ska jag prova på!! Låter jättebra!! Vi har ibland svårt med galoppfattningarna och jag försöker tänka som du men tyärr så gör inte min kropp som mitt huvud vill ibland! Men övning ger färdighet :o) Kul att det börjar släppa, du ska se att hon snart är lösgjord!!