En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 16 maj 2011

Garageprojektet?

Jag har funderat lite på vad jag ska kalla mitt nya projekt. När jag började rida på Luxor introducerades jag i den "klassiska dressyren".
Det som intresserade mig var minimerandet av skänkelns inverkan. Benen ska endast ligga utefter sidorna. Höften och sittbenen styr benens inverkan. Hästen ska gå framåt genom att man öppnar upp framåt med höften.
Säte och ben används för att visa vägen. Man stänger eller öppnar upp.
När man tömkör en häst kan man få den att utföra alla svåra dressyrrörelser utan inverkan av vare sig säte eller skänklar.
Betyder det att dessa hjälper inte behövs i den utsträckning jag har lärt mig?
Med indirekt/direkt tygeltag kan man få hästen att flytta vikten till det ben ryttaren vill. På så sätt underlättar man för hästen att förflytta sig i den riktning man vill.
Svårigheten ligger i att hitta "draglägena" de är nämligen hårfina. Som att spela fiol i de övre registerna ungefär.
Nu har jag ingen tränare så Liza får ta jobbet som min personliga tränare. Hon är känslig och reagerar ögonblickligen på mina hjälper, gör jag för mycket eller för lite så visar hon det.
Eftersom vi håller till i ett garage så tänkte jag kalla projektet "garageprojektet". Välkommen att följa "garageprojektet" eller jakten på de minimala hjälperna!


Härlig hösttur på Luxor

2 kommentarer:

Anki sa...

Ska bli kul att följa,lite som jag rider mina!

Anonym sa...

Ett perfekt namn!! /Evisen