En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 30 maj 2011

Premiär för barbackatur!

Liza, Herkules och Röde i sommarhagen

Idag var det dags att prova Liza barbacka. Det passar ju bra när vi ska skritta. Liza är en så pass okomplicerad individ att det kändes säkert att prova idag. Dessutom verkar hon skön som en fåtölj att sitta på. Det finns många fördelar med att rida barbacka. Man känner var man har hästen. Det är svårare att fuska. Man tränar sin balans. Det är lättare att känna av vilken inverkan hjälperna har. I min jakt på minimala hjälper kommer det att bli ovärderligt att rida barbacka emellanåt.
Liza var mycket mjukare idag. Vi arbetade med att jag ska kunna plocka upp tygeln utan att hon blir spänd. Jag försökte också flytta undan henne genom att bara använda mina ljumskar. Liza försökte komma undan genom att peta mig åt sidan. Genom att använda indirekt och direkt tygeltag kom jag åt henne. Wow vilka fina öppnor hon gjorde.....
Vi tog en tur till tallarna och snirklade runt.....här avslöjade barbackasitsen genast mina brister. Jag kunde korrigera mig och Liza började "dansa" mellan tallarna. Otroligt vilken snabb och vändbar häst! Det märks att hon är några nummer mindre än Frisse och Ronja. Avlutningsvis fick vi till en skritt med riktigt bra energi och Liza var väldigt uppmärksam på min sits. Mycket nöjd gav jag Liza långa tyglar på vägen hem......

2 kommentarer:

Evisen sa...

Härligt att det gick så bra!! Jag är dålig på att rida barbacka... borde ta mig själv i örat! Nu är det Figge som vänder och går när jag kommer.... "Stör mig inte mitt i maten", säger han! Fast det brukar gå över på några dagar!

Anonym sa...

Vilken härlig bild på vårglada hästar....Skumsvampen.