En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 22 september 2011

Vi fortsätter i Marianas kläder....

Liza provar Marianas sadel, shabrak och sadelgjord och Yes! Hon gillar det!
Jag har inte sålt mina hästsaker helt enkelt för att begagnatpriserna är så låga. Sedan drömmer jag förstås fortfarande om en egen häst någon gång i framtiden. Men det passar inte riktigt in med livet just nu.
När jag hade Mariana arbetade jag natt.......nu har jag helt andra arbetstider.

Marianas träns passade inte så vi fick gå och hämta Lizas eget. Liza fick följa med.....jag tycker om att göra på olika sätt när jag hanterar hästar. Man ska tex kunna sadla och tränsa på olika ställen.

Mariana hanterade jag alltid lös på gången, sedan tränade jag Frisse på det. Liza behöver inte heller stå uppbunden om hon sköter sig. För varje "ny" häst jag har möjlighet att träna går det fortare och fortare....

Ridning i solnedgången. Jag har tillgång till riktigt bra ridvägar, de är omväxlande skogsstigar, ängar och grusvägar. Idag arbetade jag med övergångar skritt-trav, trav-galopp, skritt-galopp och tvärtom. Hon vill gärna spänna sig i början av passet och höja huvudet när vi byter gångart men efter en stund blir det bättre. Galoppen har hon svårt med, den blir gärna fyrtaktig och stötig. När hon blivit varm går det att få henne att slappna av och runda ryggen. Hon är väldigt okoncentrerad i början och ska titta på allt möjligt för att slippa undan, men jag jobbade bara på framåt och till slut släppte det. När vi vänder om hemåt blir det en helt annan häst.......
Då blir hon mjuk, följsam, uppmärksam och lydig. Hon är en riktig dröm att sitta på när hon vill.....


1 kommentar:

Evisen sa...

Kul att hon gillar kläderna och kul att det går framåt! Vad härligt att ni har så bra ridvägar!

Det där med att stå lös i gången är jag dålig på att träna.... måste erkännas! Hmmm...! :o)