En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 26 september 2011

Klurar vidare....

Jag tog ett 45 minuters pass på ridbanan idag. Det är inte så lätt när det är staket överallt som man måste väja för. Ett ridhus kan vara nog så trångt för en häst som är obalanserad. Det blev naturligtvis svårare på ridbanan. På långsidan vill Liza gärna "falla" in mot mitten och så genar vi rejält i hörnen.  Jag nöjde mig med att arbeta henne på fyrkantsspår och 20 meters volter. Det är inte så att Liza inte vill, men benen är inte alltid där de ska vara. I skritt går det att få alla delarna på plats, i trav är det värre och i galopp blir det rejält knepigt. 
Jag fick klura på hur jag skulle hjälpa henne. Jag började med skritt.
I vänster varv flyttar jag in bakdelen något, leder med innertygel och använder yttertygel en aning utåt-uppåt. Genom att flytta tygeln en aning uppåt lade hon mer vikt på innerbak och blev mer balanserad. Jag gjorde samma sak i trav och när hon var på plats begärde jag galopp. Mot slutet av passet blev galoppen hyfsat bra och jag var nöjd med det.
I höger varv får jag använda yttertygel utåt-uppåt och rida henne mer rak i det varvet. Hon har lättare med galoppen i höger varv än vänster. När jag plockade av sadeln och visiterade Liza var hon svettigare på höger sida än vänster. Det är höger sida hon är svagare i så jag får väl vara nöjd med det i dagsläget. Men målet är att hon ska arbeta liksidigt.

Inga kommentarer: