En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 15 september 2011

Sadelbyte......

Liza har vuxit ur sin sadel. Idag fick hon prova Marianas och den satt som smäck!
Det är tredje hästen som gillar den sadeln. Marianas sadel är viiiiid. Jag tror att många "glömmer" bort att hästar växer ur sina sadlar när man tränar dem. Under de åtta år jag hade Mariana förbrukade vi tre sadlar. Hon breddade sig rejält när vi började träna dressyr.
För mig kändes det hur invant som helst att hoppa upp i min sadel och Liza slappnade av efter en stund och längde på steget. När vi plockade av sadeln syntes ingenting på ryggen, ingen svett och inga tryckmärken. Så ska det vara.......
I fortsättningen kommer jag att använda min sadel när jag rider Liza, sedan ska Lizas matte också få prova den vid tillfälle.
Sälja sadeln eller köpa hästen? I det här fallet åker nog sadeln för Liza är inte till salu! Hon är sin mattes ögonsten.....

2 kommentarer:

Evisen sa...

Ja oj vad de ändrar sig! Jag har faktiskt kvar min gamla sadel och den är med vid och den passar Figge! Den är lite för vid nu när han gått ner och jag letar lite efter en ny men alla jag provar ligger ännu värre...! Den tippar lite lite framåt så jag får palla upp en lite i framkanten men Figge gillar den. Han talar tydligt om när han inte gillar en sadel vi provar :o)

Jag skulle hoppträna för några år sedan (innan Figge) och fick då låna en sadel till den häst jag red då. Det var min gamla hoppsadel och som du säger, det var som att hitta hem! Satt som en smäck på rumpan!

Ja du, du får kanske överväga att bli med egen häst igen :o) Förstår att du tycker att du börjar om hela tiden...!

Anonym sa...

Finns det inte en countrylåt som har en sångrad "I have a 10 dollar horse and a 50 dollar sadddle"...En passande sadel är guld värd.

Säkerligen får man lägga till måååånga nollor på häst-priset. Liza är värd det..."Skumsvampen"