En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 19 september 2011

Gänget som flyttat in i det jag trodde var den nya sadelkammaren!


Visst är de fina? Så fort man öppnar garagedörren, förlåt stalldörren, så är de överallt. De är oerhört sällskapliga och värper supergoda ägg.
Liza och jag tog en tur på ridbanan idag. Hon var så superfin igår så jag tyckte att det var bra att stämma av formen. Som jag trodde så var det mycket svårare på ridbanan. Jag red omväxlande på långa tyglar och korta. Att rida på långa tyglar är avslöjande......man märker direkt var hästen har svårt.
Liza har svårt att få med bogen i högervarv och skickar ut bakdelen till höger i vänster varv. Jag får inte sitta kvar på höger sittben utan hon "puttar" mig till vänster hela tiden.
När jag fick ordning på bakdelen i vänster varv blev det mycket bättre. Jag började med att flytta bakdelen innanför spåret på en 20 meters volt. Sedan rätade jag ut henne men höll bakdelen på plats. Ur detta fattade jag galopp......fattningen blev jättefin och likaså galoppen ett par språng.
I höger varv utåtställde jag henne och rakriktade omväxlande. Vi fick till en riktigt bra trav mellan varven....
När det blev jobbigt ville Liza inte svara framåt så jag får jobba lite på det. Bjudningen är viktigare än att alla benen är på plats i nuläget.
När vi skrittade hemåt var Liza helt rak i kroppen, det är jag mycket nöjd med.......

1 kommentar:

Anki sa...

*ler* nästan alla hästar har en tendens att putta ryttaren antingen höger eller vänster,men inte alla ryttare uppmärksammar det!