En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 17 maj 2012

På banan igen....

En stunds vila i hagen.......ardenner på Österlen.

Idag var det dags för en ridtur. Nu börjar den härliga ryttartiden, upptorkade ridvägar, ljus och värme.
 Förra året tillbringade jag och Liza  på maskrosängen. I år är det dags för mer styrketräning på ridbanan. 

För att Liza ska få omväxling brukar jag börja med att värma upp i skogen och på fälten. 
Liza var lite spänd och hade svårt att slappna av i början av passet. Jag fick arbeta med bakdelen för att hon skulle ge efter i mun, hals och nacke.

På ridbanan arbetade vi med galopp på fyrkantsspår och tiometers volt i varannat hörn. Detta för att Liza har svårt med hörnpasseringarna och inte vill lyssna på mitt innerben när det blir jobbigt. Övningen fick önskat resultat...... hörnpasseringarna blev bättre.
Vi arbetade också med skänkelvikningar i trav och där tappar vi bjudning......jag kräver därför inte så mycket ännu. Jag vänder rätt upp och rider ut mot spåret i samma varv.
Även om Liza har fått bättre kondition så räcker den inte så långt på banan. Inte min heller, vi var rejält svettiga bägge två efter ett tjugo minuters pass.

Inga kommentarer: