En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 28 maj 2012

Idag är en ny dag....

Kloka, snälla ögon.....

Vilken tur att jag bara fokuserade på det bästa igår, för idag lyfte vi oss i manar och hår. Vi värmde upp ute som vanligt och sedan blev det en sväng på ridbanan.
Idag jobbade Lisa på ordentligt i traven, jag fick en härlig känsla och kunde lätta ur helt i handen.
Vi gjorde riktigt hyfsade serpentinbågar, med bra vägar. Hon har lite svårt att böja sig till vänster och vill gärna skicka ut bakdelen och mig till höger.
Hörnpasseringarna har blivit avsevärt mycket bättre.......det fungerar bäst om jag tänker/rider öppna en bit innan hörnet för att hjälpa henne. På så sätt behöver jag inte använda/nöta med innerskänkeln, vilket jag helst vill undvika.
I vänster galopp "tappar hon bakbenen" emellanåt och bryter av till trav. Det känns ungefär som hon slår ihop dem och sätter krokben på sig själv. Jag vet ju att hon har problem med vänster bak och inte gärna vill "lägga vikt" på det. Så jag har "knulat".......och "knulat".....

Idag provade jag att rida i friskare tempo i vänster galopp för att få henne att ta längre språng...... det blev lättare för henne att hålla balansen.
Så har vi det sköna högervarvet.......där hon har en balanserad, skön galopp. I alla fall kan man bedra sig på den och sitta där och åka.....
Men riktigt så är det inte......
Om hon inte vill bära vikt på vänster bak i vänster varv så vill hon naturligtvis inte heller göra det i höger varv. Det är bara det att det inte känns på samma sätt.....

Så istället för att ställa Lisa inåt i höger varv så rakriktade jag henne, omväxlande utåtställde, för att komma åt bogen......
Oj då, nu blev det helt plötsligt jobbigt! Men galoppen blev så mycket bättre......
Fördelen med att arbeta på detta vis, är att hon orkar så mycket mer i det här varvet och jag kan ändå få fatt på vänster bak. 

Traven efter galopparbetet var "kanon" så den måste bara "ridas på" en liten stund som avslutning.


Inga kommentarer: