En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

tisdag 22 maj 2012

Markarbete.....

Markarbete......
- Du håller ju på så mycket med markarbete, sade en boxgranne till mig en gång.
Gör jag? tänkte jag.
Markarbete var för mig löslongering, tömkörning, löshoppning, frihetsdressyr och liknande.
Det innefattade inte i  min tanke vanlig "fostran", dvs att en häst ska stå still när man hanterar den eller att den ska kunna ledas på ett bekvämt sätt.
Men visst är det också markarbete. När jag hade egen häst stod jag i ett westernstall. Där var det en självklarhet att en häst skulle kunna stå still vid hantering utan att vara uppbunden.
En av "cowboysarna" lärde mig hur man skulle träna en häst att stå still. Min stackars Mariana fick stå ut med alla mina övningar som nybörjare. Nu hanterar jag för det mesta hästarna lösa vid rykt, sadling m.m.
Jag gör det för att det ger så mycket mer........i fråga om förtroende och respekt när jag sitter upp.
Idag står Lisa still med den äran.......
Hon är lika avkopplad som på bilden.....det är skönt för en häst att slippa vara uppbunden och få hålla huvudet fritt. Det bygger på förtroende.......för ska man få frihet måste man uppföra sig också.

2 kommentarer:

Evisen sa...

Det där med att stå still, inte uppbunden är vi dåliga på...! Vi måste skärpa till oss på det området känner jag!

Kul att det händer så mycket för er nu! Det är lite som ketchup-effekten... först händer inget och sedan händer det massor på en gång!!

Jejje sa...

fin blogg:))tack för tipset så jag hittar hit......

ha ha,då hör jag till cowboysarna.för vi bygger om i stallet & har lösdrift.Funkar bra att göra iordning dom ändå.Jag har inte tänkt på det för än du skrev detta.Men det känns ganska så bra:))kramar jejje

vårat varmblod är 4 år,men klok som en gammal tant.....våran ponny fyller 19 idag 75%welsh resten arab