En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 3 maj 2012

Långtur....

Den här vägen tog vi idag. Den bjuder på en lång skrittur ända till träden längst bort. Skritt på lång tygel är inte att förakta......det är ett jättebra sätt att arbeta sin häst på. Att rida utan inverkan och låta hästen arbeta igenom sin kropp med långa kliv, stärker leder och ligament.
När vi kommer fram till träden har vi en underbar skogsväg till vänster som bjuder på mycket backar och kurvor. Där kan vi träna galopp, lång och låg i uppförsbackarna, förvänd galopp i kurvorna och tempoväxlingar. Både Liza och jag gillar att vara här. Liza blir pigg och glad och jag blir likadan......
Det är synd att det är en bit bort......vår tur tog nog drygt två timmar idag.

2 kommentarer:

Evisen sa...

Det är härligt med sådan långa ridturer. Hästarna blir så mjuka och goa i hela kroppen!

Åsa! sa...

Så härligt med långtur! Jag hoppas det blir en sån för mig i morgon :)