En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 2 februari 2012

Rakt fram....

Idag gick det bättre. Liza var rak i kroppen redan när vi lämnade stallet. Vad skönt! Då var det träningsvärk hon hade. Vi tog gav oss ut i kylan och månskenet. Jag gillar att rida i månsken.....det är så vackert och så lyser det upp. Vi tog en sväng till vår äng. Underlaget är perfekt just nu. Lagom mycket snö och så är den fast med svikt. Lite kallt var det allt och ovansidan av mina ben blev rätt nedkylda efter en stund. Idag klarade Liza galoppfattningarna i bägge varv, men det var fortfarande svårt att balansera sig i vänster galopp. Hon vill gärna dra på och lägga sig mot mitt innerben. Höger galoppen var okay. Vi har mycket att arbeta på i galoppen men det kommer. Jag kantrade en sträcka i lätt sits och då orkade hon runda sig och ge efter i hals och nacke. En annan sak som var kul är att vi lyckades prestera ett par steg i öppna med mycket bättre kliv än vi någonsin gjort tidigare. Liza satte in benen längre under sig och fick upp ryggen ordentligt. Jag blir så lycklig över de där stegen då vi lyfter oss ett snäpp.....de är värda allt arbete som lagts ned.
Själv arbetar jag på att sitta som en groda.....ibland låter jag knäna "falla" framåt. Följden blir att underskänkeln inte ligger intill Liza. Jag vill sitta avslappnat med benen intill......så nu tränar jag. Handen framåt, sittbenen rätt placerade och grodsits. Man kan inte ha för mycket att tänka på samtidigt.....men tre saker ska jag väl klara?


2 kommentarer:

Åsa! sa...

Det är hopplöst svårt att hålla reda på alla kroppsdelar när man sitter på hästryggen! Men visst är det härligt när man väl får till det!

Evisen sa...

Grattis om du kan hålla koll på 3 saker samtidigt :o) Det är såååå svårt! Just nu har jag ramalt tillbaka i "gamla" vanor och glömmer "handen mot väggen" så jag inte tar onödiga och felaktiga förhållningar!! Ni är duktiga du och Liza!