En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 9 februari 2012

Enkla byten...

På väg mot träningsängen, ni ser att den skymtar där framme....

Liza har blivit så duktig så vi provar nya övningar. Idag var det min plan att rida ett kort pass för att inte trötta ut henne. Vi började med uppvärmning i alla gångarter. Hon är så lyhörd nu och jag behöver knappt göra något alls....härligt, så vill jag ha det! Hon hänger inte i handen längre utan är mjuk och fin. När det blir jobbigt kan hon "pulla" och försöka dra iväg, men det gör inget. Jag gillar hästar som försöker "springa" ifrån problemet. Liza är emellertid så liten och nätt att jag orkar hålla henne. Det är verkligen skillnad att rida större hästar som är på det här viset. Det krävs mycket mer muskler och balans från ryttarens sida. När vi nu höjer ribban ett snäpp så kravs det mer av mig.....men jag kan också behöva bli starkare och smidigare. Idag gjorde vi sidvärtsövningar i galopp på rakt spår och sedan volter ur det. Idag gick det inte lika bra.....Liza bröt av till trav på volterna och fick fatta ny galopp. Men det är normalt.....när vi människor provar en ny träningsmaskin på gymet så går det bra första gången. Sedan får vi träningsvärk som kan sitta i ett tag....
Det är samma sak med hästar.... 
Avslutningsvis galopperade jag i "åttor" och gjorde ett enkelt byte emellan. Det klarade hon bra. Hon svettas på ett nytt ställe på halsen nu när jag har börjat med galopparbete. Det gillar jag....

2 kommentarer:

Evisen sa...

Duktiga ni!! Själv kan jag inte ens fatta galopp nu för tiden *suck*!

Sladdertackan sa...

Jag har aldrig ridit och undrar hur det ser ut när ni gör volter???