En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

söndag 5 februari 2012

Vi höjer ribban!

Idag var det dags att tänja gränserna något, tyckte jag. Vädret var perfekt och likaså underlaget. Vi har en plan äng som vi normalt inte får rida på. Men nu är det tillräckligt mycket snö så att ett par "repor" där inte kan skada underlaget. Jag planerade en lätt uppvämning ute i alla gångarter för att sedan avsluta med galopparbete på ängen. Liza har haft svårt för galoppen så jag har inte tränat mycket mer än fattningar och avsaktningar hitills. Idag var det dags för sidvärtsarbete i galopp. Jag ledde in Lizas framdel och bad henne flytta undan i galopp. Det här är en ganska jobbig övning. Hästen måste sätta "innerbak" längre in under kroppen och samtidigt länga inner framben för att kunna förflytta sig. Om hästen är svag brukar den inte orka hålla linjen utan "falla" in. För ryttaren gäller att flytta med i rörelseriktningen, hålla koll på ytter axel, undvika att falla framåt och vara snabb och lätt i handen. Liza tryckte på rätt duktigt när det blev jobbigt så jag hade fullt sjå att lossa och
lätta. Sedan glömde jag att titta i rörelseriktningen så jag lättade något på ytter sittben.
När vi galopperat ca 20 meter gjorde vi en 25 meters volt. Det var bra, för då fick vi ordning på alla delarna igen både Liza och jag. Så fortsatte vi 20 meter till och lade en ny volt....
Galoppen på volten förbättrades avsevärt.....vilket också var min plan.
Jag är nöjd......Liza är starkare än jag trodde och förutom mina missar så fick vi till det bättre än förväntat.
Vi var rejält trötta bägge två efter ett par repor åt bägge håll. När man höjer ribban ett snäpp så märker man hur lite man orkar......men vi får väl bygga upp vår kondition tillsammans Liza och jag.


2 kommentarer:

Åsa! sa...

Men det var ju verkligen lyckat! Det är inte lätt att hålla reda på alla kroppsdelar hos sig själv och hästen, men du verkar ha stenkoll, jag blir så imponerad!

Jesse-Paloma sa...

Så himla fina hästar, så avis jag blir.

FÅr jag slänga in ett litet "klagomål" ? Se det inte som en klagning dock, jag har så svårt för att läsa i din blogg, antingen är det för att jag bara är allmänt dum eller van vid att skriva på mitt sätt.. jag tappar bort mig lite mellan raderna här inne och undrar om du kanske kan skriva mer i stycken på några rader? Känner mig som en sur tant men jag gillar att läsa din blogg och utveckling med hästen/-arna så se det mer som en synpunkt =) Kram!