En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 1 januari 2011

Lösgörande arbete och snöpulsning.....

Efter dagens arbete smakar högivan extra gott!

Ronja har varit på kurs på ridskolan ett par dagar. Vi tog en sväng i skogen så att hon skulle slippa ridhuset idag. Vädret bjöd på snålblåst och snöfall. Ridvägarna var insnöade så vi fick ägna oss åt snöpulsning. Mest så skrittade vi och jag försökte få Ronja att behålla kontakten med mig. Det gick ganska bra, men hon bet tag och "försvann" emellanåt. Då var det bara att "fiska" upp henne.
Innan ridturen var Ronja rejält öm i sidorna och reagerade när jag tog på henne i sadelläget. Idag kunde jag inte rida bort bananformen men "vi" blev lite rakare mot slutet av ridpasset i alla fall. Halterna gick bättre och hon väntade t.o.m. in mig vid ett par tillfällen. Vi hade en liten uppgörelse om att flytta bakdelen för skänkeln och när vi hade gjort upp så föll några bitar till på plats. På en av utebanorna hittade vi några hinderstöd som vi använde att göra lösgörande övningar runt. När Ronja förstod vad jag menade var hon jätteduktig och frustade mycket. Jag tror det var nyttigt för henne........
Väl hemma smakade högivan extra gott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir hungrig av att ha jobbat bra! /Evisen

Anonym sa...

Kul att se dig igång igen med ett nytt projekt. Det verkar vara en trevlig häst.... Skumsvampen

Evisen sa...

Tack för din goa kommentar! Ja jag är verkligen jättenöjd med 2010 och ser fram emot ett roligt och spännande 2011.