En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 17 januari 2011

Mera skritt.....

Skönt med halsmassage före ridturen...

Ronjas ben såg mycket bättre ut idag men det blev en skrittur i alla fall. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Underlaget var inte heller det bästa nu när det har börjat töa. Så vi tog det lugnt. Jag koncentrerade mig på andningen, att öppna upp i sätet och vara avspänd och mjuk i armar och handleder. Ronja är lite orolig i munnen. Hon slamrar med bettet, hugger tag och släpper samt fibblar med tungan......
Utan tygelkontakt och på lång tygel är hon helt stilla med bettet......men så fort man tar tyglarna så börjar hon tugga.
Idag begärde jag endast att hennes huvud skulle vara där jag ville ha det. Jag ändrade ställning och böjning medan hon fick skritta på framåt. När hon gav efter fick hon jättemycket beröm och fick kliva på framåt med rak hals. När hon började fibbla igen gjorde jag om övningen. Efter ca 40 min började det ge resultat......skritten blev jättefin och öronen började spela....
Att sänka kraven är för det mesta rätt. Men det är svårt att ändra på vanor......

1 kommentar:

Freppsi sa...

Tack för omtanken i helgen!! Härligt att Ronja börjar förstå dig! Dottern är också i ett härligt flyt med ridningen just nu.. det är bara att surfa på vågorna för de där berömda uppförsbackarna kommer ju lite då och då.. och då är det ju skönt att tänka tillbaka på när man bara satt log under passen..