En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 27 december 2010

Ut som en banan och hem som en spira!

Klia här!

Både stallkatten och Ronja mötte upp när jag visade mig idag. Bägge var klinödiga. Katten strök sig mot Ronjas mule, hon verkade gilla det samtidigt som hon försökte äta upp honom. Eller så var hon bara avundsjuk? Tur att man har två händer.....
Efter sedvanliga stallsysslor var det dags för en tur i skogen. Det går bra att ta av täckena nu. Kliar man lite på manken så njuter hon istället för att visa sina vackra tänder. Sadlingen går också bättre....naturligtvis är det inte kul när man spänner sadelgjorden. Men tar man det i etapper så går det bättre. Jag red i tränset som jag provred i idag för att se om det var någon skillnad.
Det var mycket bättre i alla fall. Men hon hugger tag och "försvinner" med jämna mellanrum. Jag koncentrerade mig på att hålla handen så stilla som möjligt med små mjuka rörelser så att jag inte skulle bli "stum". I riddagboken läste jag att Ronja varit trött igår så vi tog ett lugnt pass. Vi skrittade mest. Jag rakriktade henne vid behov med sluta och öppna. Sedan övade vi halt-stå stilla-igångsättning. Halt och stå stilla verkar inte riktigt vara Ronjas grej. Vi travade lång och låg med bra kliv och tempo och då frustade hon massor. Avslutningsvis bad jag henne länga sig framåt i skritt med bibehållen tygelkontakt. När jag gav henne långa tyglar på väg mot stallet var hästen RAK! Wow.........hur gick det till?

3 kommentarer:

Evisen sa...

Rak häst!! Bra ridit är enda förklaringen naturligtvis!!

Freppsi sa...

Vad synd att du inte kan hitta någon häst du kan ha under en längre tid.. eller det kanske inte funkar för dig heller??

Evisen sa...

Okey då. Ny sadel och BRA ridet!