En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 13 december 2010

Provar "nya" kläder....

Efter att ha gått igenom Ronjas utrustning fick jag en känsla av att Marianas sadel borde passa henne perfekt. Så det var mycket jag släpade med mig till stallet idag. I stallet hade vi provning.......Ronja blev väldigt "pirayalik" och visade tänderna när hon var tvungen att stå ut med fler sadlingar än vanligt.
Många hästar gillar inte att få sadelgjorden spänd och visar det på olika sätt. Det kan man förstå. Men Ronja gillar inte ens att få sadeln lagd på ryggen och det ska inte vålla obehag, om det inte är så att hon anar vad som komma skall förstås och tar ut obehaget i förtid? Hon verkar vara en smart häst, Ronja.
Marianas sadel satt som smäck! Wow......
Bättre än så här kan det knappast bli. Jag har skämtsamt sagt att den dag jag letar efter en ny häst så ska jag ta med mig sadeln tills jag hittar en häst som passar i den, och här står Ronja???? Mannen bredvid såg genast ett tillfälle att sälja sadeln.
Sälja sadeln! utbrast jag.
Jag köper hästen, fattar du väl?
Men det gjorde han inte.
 Påklädd och klar, jag tycker hon ser rätt nöjd ut. Marianas träns fick hon också låna så att hon får lite mer frihet och kan gapa om hon vill. På tränset sitter mitt bett som hästar som är lite oroliga i munnen brukar gilla. Då var vi klara för en provtur. Jag är väldigt nöjd med dagens ridtur som är nummer fyra. Ronja var mer följsam och lugnare i munnen. Stundtals fick vi till en riktigt bra trav och skritt. Jag njöt av att vara på plats i min gamla sadel, det kändes "vant" på något sätt.
Nu är jag helt ute och cyklar när jag sitter till häst!

På väg hem från stallet tittade jag in på Granngården och köpte en ny ridhjälm. Moderna ridhjälmar är mer spacade än någonsin. Om det inte varit för expediten hade jag inte satt på mig den här! Men wow, vad skön den var! Den väger nästan ingenting och är fullspäckad med lufthål. Dessutom kan man ställa in exakt storlek med en skruv längst bak........det är ju suveränt de dagar man är extra tjockskallig!

2 kommentarer:

Freppsi sa...

Dottern behöver också en ny hjälm men det är inget roligt att köpa hjälm för en hel massa pengar!! Men ack så viktigt!

Evisen sa...

Hehe.. jag förstår precis! Klart du ska köpa hästen eftersom den passar sadlen så bra! Tänk att man kan vara så förtjust i en sadel?? Jag sålde min hoppsadel för några år sedan... det ångrar jag nu! Den hade passat Figge. Lånade den en gång och som du säger, rumpan passade perfekt!!