En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 17 december 2010

Uppgörelser...

Nöjd?

Igår var det snökaos och riktig snöstorm ute. Det blåste så att det riktigt tjöt i knutarna och snön virvlade. Jag valde ridhuset, men alla som har med hästar att göra vet att det kan vara en riktig utmaning att rida en häst i ett sådant väder. Vi har en skrittur på ca 10-15 min till ridhuset. Det var femte gången jag satt på Ronja. Hon är visserligen tjugo år fyllda, men en dam med bestämda åsikter och med en rejäl portion energi. Det var med bestämdhet, koncentration och lugn jag satte mig i sadeln. Hon skötte sig bra......hon "frågade" ett par gånger men jag var med på noterna och vi tog oss till ridhuset i skritt.
I ridhuset gjorde vi upp om en del saker som inte fungerade under provridningen. En galoppfattning är en galoppfattning t.ex. på en gång, utan tjafs. Halt är halt, framåt är framåt med kliv, back är back, trav är inget såsande utan trav o.s.v.
Efter en stund accepterade hon att det var jag som angav direktiven. Vi arbetade oss svettiga bägge två........ jag undrar om inte hon också har lite dålig kondition?
Jag blev nöjd.......hon var riktigt mjuk och fin mot slutet av ridpasset. Väl tillbaka till stallet protesterade hon med att  kasta sig i havrekärran och välta både den och mig.
- Det är ett riktigt sto det där! var kommentarerna från de andra hästägarna.
Morr, tänkte jag. Mariana hade aldrig fått uppföra sig på det där viset. Men nästa gång är jag beredd! Här ska vi inte dyka ner i några havrevagnar mer!
Ps. Nya ridhjälmen var superskön! Det känns inte ens att man har en hjälm på huvudet. Efter ridturen åkte jag till Granngården och hämtade ut min nya ridjacka som jag köpt. Den är röd.

1 kommentar:

Freppsi sa...

Härligt att du vet vad du vill och vad kul med en ny jacka.. du borde nog komma och lära våran ponny och dottern för den delen också en hel massa..