En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 28 juni 2010

Barbacka!!!

Barbackaridning är nyttigt och avslöjande. Problemet är bara att komma upp! Förr tog man sats, sprang, hoppade upp på mage, kastade över ena benet och vips så satt man där. Nu......när man blir mer och mer kylskåpslik är det besvärligt även med en mjölkpall till hjälp. Jodå, jag parkerade Frisse snyggt vid sidan om mjölkpallen och klev upp på den, men hur i helskotta skulle jag få över benet?
Jag prövade att lägga mig på mage också men alla bilringarna var i vägen (suck!). Nähä, jag var tvungen att få över benet på något annat sätt......
Frisse var snäll och lät mig hålla på med mina övningar.....
Till slut hamnade jag på rätt köl och vi kunde ge oss iväg i sommarkvällen. Jag har ridit Frisse barbacka förr....men det var två år sedan och med en hög trave med stenplattor till min hjälp. Min egen Mariana red jag ofta barbacka .....trots att hon var en häst med mycket motor så var hon hur cool som helst att rida. Jag har suttit och "slappat" många timmar på hennes mjuka rygg. Frisse däremot är inte riktigt pålitlig......han är visserligen flegmatisk till sin läggning men många "läskiga" saker finns det. Då hoppar han till, vill tvärvända eller sätta av i galopp.
Idag tyckte han att vi skulle galoppera ett par gånger trots att det var skrittpromenad på schemat. Hur som helst så återvände vi samtidigt till stallet vilket enligt min väninna är kriteriet för att man ska anses kunna rida, förutsatt att man lämnade stallet på samma häst.

4 kommentarer:

Helly på vift sa...

*skratt* Du och din vännina är väl för roliga och jag håller med det kan allt vara bra att komma tillbaka på samma häst ;)

När jag var yngre var jag fodervärd åt en travhäst och i det stallet fanns ett norskt fjording sto. Hennes rygg var alldeles platt och bred och hon var lugn som en filbunke så där uppe brukade jag ligga och sola när hon betade i hagen :)

Travhästen var inte så mjuk att rida barbacka på och jag kommer ihåg när jag var 13 år och hade ridit en längre tur barbacka på henne att mamma trodde jag fått min första mens när jag kom hem, men det var bara skavsår... Aj, aj...

Jessie sa...

Mitt halvblod var 176cm hög. Hade planer på att försöka lära honom att lägga sig som kameler för att kunna kravla sig upp;)

Freppsi sa...

Min dotter rider gärna barbacka och oftast går det bättre just de gångerna än när hon har sadel.. Rocky är inte heller helt pålitlig så till dotterns stora irritation får hon inte rida ut på honom utan sadel bara på fältet utanför ridhuset.. där vi ändå kan ha viss uppsikt över dem..

Evisen sa...

Jag har bestämt för mig att jag har skrivit ett inlägg här....! Gick det aldrig fram tro?? Känner att jag har upplevt denna känslan tidigare! Nåja, jag skrev säkert inget klokt :o) Men att rida barbacka skulle man gjort lite oftare och jag känner igen mig i din beskrivning om kylskåp!!