En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 4 juni 2010

Videofilmning....


......är nyttigt och avslöjande. Jag har för tillfället mycket begränsad tillgång till tränare. Sist jag red lektion var i oktober tror jag.....
Jag uttnyttjar vår skugga så ofta det går.......sedan får man lita på den magkänsla man har. Om någon kan filma eller ta bilder är det guld! Mannen brevids bilder avslöjade spända ben under lättridning och att jag stör Frisse i munnen vid vändning i höger galopp. Förmodligen får han mig ur balans så att jag omedvetet drar handen åt mig. Idag har jag tänkt på att inte överarbeta "lättridningen" utan vänta in Frisses takt. Det gick mycket bättre. Sedan måste jag kasta ett getöga på mina händer i högergaloppen och tänka på att öppna upp i ljumsken och sitta kvar på sittbenen, eventuellt föra vänster axel något bakåt när jag svänger.
Men allt var långt ifrån dåligt, jag var imponerad över hur högt Frisse lyfte benen i den spanska skritten och vi kom faktiskt 10 meter........
Framdelsvändningarna var också bättre än de känns, jag har trott att han kliver väldigt mycket framåt med frambenen men han kliver runt jättefint även i det svåra varvet. Ris och ros med andra ord. Ros till Frisse och ris till mig!

2 kommentarer:

Evisen sa...

Ja att se sig själv på film är verkligen bra! Man skulle ha en som filmade minst varje vecka :o) Vad du förklarar bra när du berättar hur du gör och tänker! Och ånej, inte ris till dig, ros till dig med! Du gör ett bra jobb med Frisse!

Freppsi sa...

Min dotter brukar vara så negativ till sin ridning och hur hästen går. När jag säger att jomen det ser bra ut säger hon det är bara för jag är hennes mamma som jag säger så..
Då brukar jag ta till filmkameran och underligt nog så blir det väldigt tyst på den unga damen då.. inte ett ord på hela tiden och när jag frågar - jamen visst ser det bra ut? så får jag inga svar.. hmmm..
Ha en skön dag!!