En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 5 juni 2010

Konsten att kunna lyssna på sin häst....

Den konsten är svår....för hästar talar inte vårt språk. Igår var vi ute en lång tur i skogen......vi har ett par härliga skogsslingor som man kan galoppera på länge.
Frisse var jätteduktig, han orkade hela vägen vilket visar att hans kondition är bättre än jag trodde!
Avlutningsvis bjöd han mig på en fin trav genom skogen.
Idag skulle vi ta ett kortare pass på banan var det tänkt, min väninna skulle filma oss.
Frisse var segare än segast.......bjudningen var som bortblåst. Jag försökte få igång honom på alla möjliga sätt men det var lönlöst. Allt vi tränat var som bortblåst.
Efter ett tag kom Frisses matte ner för att hjälpa till.....jodå, det blev lite mer fart men galoppen var tvådelad. Hmmm.....vad hade hänt? Kör han med oss? Visst, Frisse kan vara nonchalant om han vill.....
Väl hemma tittade jag igenom filmsnuttarna. Att titta igenom ett ridpass på bottennivå kan också vara lärorikt. Hur ser vi ut när vi presterar som sämst?
Vad jag upptäckte var att Frisse inte fick med sig vänster bak......han försökte men det benet var stelt och han gick ryckigt. Inte konstigt att han inte ville bjuda framåt!
Hoppas att det bara är lite träningsvärk.......för hans matte ska rida lektion i morgon. Han är inte halt eller så för det hade man känt men stelare än vanligt.
Tänk om hästar kunde berätta hur de har det........
-Jo, jag är lite stel idag är det okay om vi bara tar en skrittur i skogen?

3 kommentarer:

Evisen sa...

Har du träningsvär så har säkert Frisse det oxå! Hoppas det i alla fall för det går fort över!

Stina sa...

Stackars Frisse....hoppas det bara är träningsvärk. Visst önskar man att djuren kunde berätta vad som är fel och var de hade ont, det kan ibland vara svårt att läsa av dem. Man märker att något inte står rätt till, men kan inte veta vad problemet är och var det sitter. Jag blir grymt orolig när min katt ändrar beteende, fast egentligen behöver det inte vara något allvarligt. Tänk så ofta man själv känner sig halvrisig och ur form.... Själv har jag ont i min stortå eftersom jag gått barfota i sanden alldeles för mycket den senaste tiden...aj, aj, aj :)
Frisse är i alla fall otroligt stilig i sin outfit, vilken härlig blå färg...
Håller tummarna för att han snart ska bli pigg och glad igen.

Freppsi sa...

Ja tänk så mycket enklare livet vore om hästarna kunde tala svenska!!