En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 11 mars 2010

Galoppombyten?

Galopp mot fotografen. Frisse blir lite spänd.......jag ska väl inte galoppera över honom?
Det behövde han inte. Frisses mattes dröm är att han ska lära sig galoppombyten. Då behöver jag hjälp, på Mariana började jag träna förvänd galopp och enkla byten men där tar min träningserfarenhet slut. Idag pratade jag med min tränare som tränade mig och Mariana. Hon sade att jag ska göra mycket övergångar och tempoväxlingar i alla gångarter för att stärka Frisse. Tempoväxlingarna behövde inte vara stora men de skulle fungera i alla gångarter. I skritt och trav fungerar det rätt bra redan, men i galoppen vill Frisse gärna bryta av om jag kräver ett långsammare tempo. Fast det går ju att rida i ett friskare grundtempo och bara kräva små minskningar till att börja med. Se där, nu har vi något nytt att träna på!

Inga kommentarer: