En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

söndag 3 juni 2012

Ett gnäggigt ridpass.....

Idag tittade Liza mig djupt i ögonen när jag kom, sedan vände hon på klacken och drog! Efter en stund kom hon tillbaka i full karriär, använde mig som rundningsmärke och försvann igen.
Inte riktigt likt Liza.......
Jag funderade, kan det vara en möjlig brunst? Eller är något på tok så att hon inte vill jobba?
Liza ställde sig vid några hästar från grannstallet som går i en hage i bredvid. Hon lät sig infångas men visade tydligt att hon var upprörd över något.
Jag tog det säkra före det osäkra och band upp henne vid hantering idag. Efter en stund kom Lizas matte som sett henne springa omkring i hagen och hört alla upprörda gnäggningar.

Lizas matte förklarade att en ny häst kommit till grannstallet igår. Hästen påminde väldigt mycket om Lizas föl som hon haft några år tidigare.
Kanske ville hon visa mig sin "son"?
Hästar brukar kunna bli förtjusta i hästar som påminner om någon de tyckt om tidigare i livet. Det gäller även människor.....med vissa hästar "klickar" det bara. Med andra tar det ett tag innan man kommer överens..

Det regnade rejält på oss idag. Fördelen är såklart att ridbanan inte dammar, nackdelen kan ni räkna ut själva. Vissa dagar skulle det vara skönt med ett ridhus. Regnet gjorde Liza till en fin dam som knappt ville sätta ner fötterna.
Idag var det även "sonen", "killen" och "fölet" som störde i hagarna bredvid. Men mittemellan en okoncentrerad Liza  fick vi till det. Travarbetet på åttor, serpentinbågar och volter fungerade jättebra. Även skänkelvikningarna är bättre. Galopparbetet i höger varv är jag nöjd med och i det svåra vänstervarvet får vi jobba vidare.....
En tjej i grannstallet tyckte det såg fint ut, kul, för själv har man inte en aning......
Ibland känns det bra, ibland inte.......

1 kommentar:

Jejje sa...

vilken härlig berättelse.....hon ville nog visa dig sonen:))låter som en härlig ridtur.Jag red själv på banan igår ,volter 8:or.varmblodet var stel på ena sidan men mjukare i andra varvet.Ha en bra dag/kramar jejje(mamman i familjen:)