En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 16 juni 2012

Torsdagens Liza....

I torsdags hade vi sällskap av Röde på uppvärmningen i skogen. Liza fick gå sist, vilket gjorde henne mycket upprörd. Det blev väldigt nyttig träning för oss. Liza fick acceptera att hålla avstånd, vänta och gå ikapp. Jag fick väldigt mycket energi i henne. Helt plötsligt kunde vi galoppera på stället, det har vi aldrig lyckats med tidigare....(fniss)

När vi kom in på ridbanan bara "dog" Liza. All energi tog slut och hon hyperventilerade......
Hon har varit lite märklig de två sista ridpassen. Jag tänkte att vi skrittar väl en stund så får vi se vad som händer....
Efter några lösgörande övningar i skritt fick Liza tillbaka sin energi och började kliva på som vanligt. Resten av ridpasset var hon jätteduktig. Galoppfattningarna som inte fungerat för de andra ryttarna de senaste dagarna gick bra i bägge varv och hon galopperade rytmiskt och balanserat.

Det är inte alltid lätt att förstå våra fyrbenta vänner, Rödes ryttare var lika förbryllad som jag.....
Min teori är att någon spänning i kroppen lossnade, men vad vet man?

Inga kommentarer: