En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 11 juni 2012

Liza på träningsläger?

Liza har varit på "träningsläger" då jag har varit borta.
Hon vände och gick när hon såg mig.
- Inte du också, tycktes hon tänka.
Efter en hel del övertalning foljde hon med till stallet.
När jag suttit upp klev Liza motvilligt iväg med små, små korta steg. Inte alls likt henne.....

Träningsvärk, förmodade jag. Det fick bli en skrittrunda helt enkelt. Efter en bra bit i skritt tyckte Liza att det var okay att trava. Jag lät henne gå lång och låg och efter en stund slappnade hon av så pass att vi kunde galoppera. Hon fick fortsätta galoppera lång och låg.
Det bästa botemedlet mot träningsvärk är att röra på sig. Så hon fick röra på sig.

På hemvägen var hon såpass pigg att vi kunde träna några övergångar skritt-galopp-skritt. Det var jobbigt, tyckte Liza och försökte fuska med några travsteg i avbrotten. Jag fick vara bestämd och övertydlig. Efter ett par avbrott till skritt var jag nöjd och vi vände hemåt.
Det blev en kort tur idag och Lisa höll på att somna närjag sadlade av.

Inte du också......


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har köpt mig en Wintec med luft och så kan jag helt själv koppjärn och inlägg i takt med att han ändrar sig. Tycker han ändrar sig i takt med årstiderna....! Jag har aldrig haft en sådan men någon gång ska vara den första. Ska bli spännande! / Evisen