En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 6 januari 2012

Dåligt väder, duktig häst!

De två senaste riddagarna har det varit riktigt dåligt ridväder ur min aspekt. I måndags regnade det och igår övergick regnandet i ymnigt snöfall. Men så här års kan det alltid bli värre, brukar jag tänka så det är bara att klä sig och ge sig ut ändå.
I riddagboken har jag läst att Lizas andra medryttare ställt in ridningen pga dåligt väder nu och då. Det innebär att det i stort sett bara är undertecknad själv som ridit Lisa denna höst/vinter. Ur min synvinkel är det ett bra "ridläge", även om Lizas andra medryttare rider mycket bättre än jag själv gör. För man gör ändå lite olika....
När det gäller väder så gäller i alla fall inte lika för häst och ryttare. I måndags red jag en sväng på banan, det var väl tur, för den är nog inte ridbar på ett tag nu när det har snöat.
Liza visade att hon hade kondition nog för riktigt bra galoppfattningar på böjt spår. Vi kunde också behålla de fina runda galoppsprången ett halvt varv....
Traven är mycket bättre och hon "följer med" när jag byter varv.....
"Upphakningarna" i trav är helt bortblåsta! Jag har inte märkt av dem alls den senaste månaden.....
Hon börjar kunna förflytta sig i sidled och rygga med bra bjudning. Och det bästa av allt, jag kan be henne fatta galopp ur en sidvärtsövning i trav, vilket vittnar om att hon har byggt muskler.
Lizas kropp har blivit rundare, hon har "fyllt igen" luckorna vid manken och halsen har blivit bredare. Nu ska det bli spännande att se vad den här damen går för, vartefter hon blir starkare! Hon kommer från Ungern och det sägs att hon har fått en god utbildning där........det finns risk för att jag inte hinner med i svängarna!

Oj, vad världen blev annorlunda!

På tur bland snöflingorna....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska se att du får en ännu mer mysig häst att rida nu när Liza gör sådana framsteg..."Skumsvampen"

Evisen sa...

Det är rätt, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder :o) Fast jag måste erkänna att om man har tillgång till ridhus så är man lite bortskämd och kryper in där när det behövs!

Vad kul att hon musklat på sig och det ska bli spännande att se vad det blir av henne men jag tror helt klart att du kommer att hänga med!!