En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 18 november 2011

Status inför vintern?

Idag tog vi en sväng på ridbanan för att jag ville "checka" av vår status inför vintern. Man vet inte hur länge ridbanan är ridbar......snart fryser den kanske och blir obrukbar.
Jag konstaterade att Lizas galopp är mycket rundare och bärigare. Jag provade att minska galoppen idag för att se om vi kunde få till en bra övergång till trav. Hon är inte tillräckligt stark ännu för att få till det riktigt, men det är helt klart något vi kan börja öva på.
Rakriktningen på volterna har börjat ge resultat och hon har mycket bättre takt och balans. Bakdelen är för det mesta på plats. Det är bara när jag kräver lite extra som den svänger ut för att det blir jobbigt....
Vi övade på att länga och korta tygeln i skritt och trav. Jag vill inte att hon ska bli spänd när jag kortar tygeln utan att hon bara mjukt ska följa med utan att streta emot.
I skritt spänner hon sig gärna när jag vill korta tygeln, men i trav går det mycket bättre. Nåja, vi har en hel vinter att öva på ......och det är inget man behöver en ridbana till.
Sammantaget är jag mycket nöjd med Lizas utveckling den sista månaden.

1 kommentar:

Yvonne Johansson sa...

Det verkar vara en väldigt trevlig häst att rida på :) Hoppas helgen har varit bra. MVH Yvonne.