En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 7 november 2011

Fiiiiiina Liza!

Liza blundar....

Inte gör det något att novemberdimmorna hänger tunga, att det är fuktigt i luften, lerigt på stigarna och att det mörknar tidigt när Liza är så duktig!
Vi hästmänniskor kan verkligen glömma det mesta omkring oss när det stämmer i kommunikationen med våra fyrbenta vänner. Liza har fått rundare former och blivit starkare. Hon bär sig bättre och bättre. Idag kunde jag öka och minska galoppen bara genom att bromsa med magen. Vi fick till ett par riktigt bra avsaktningar till trav i balans och  med bärighet. Vi värmde först upp i skogen och sedan tog vi en liten sväng på ridbanan. Jag red stora ovaler innanför spåret i trav och galopp. Hon börjar orka hålla en jämn takt i galoppen nu. Traven var jättefin i bägge varv. Vi avslutade med våra jobbiga sidvärtsövningar och det blev så bra. Härliga Liza! Den där sadelomstoppningen har gjort underverk :)

2 kommentarer:

Yvonne Johansson sa...

Ja det är viktigt med en bra sadel som inte trycker och skaver :) Den ska även passa ryttaren. Jag hade full sjå att hitta en sadel till Mallen, som satt där den satt och som inte störde honom och även mig. Hade en sadel som gjorde mig till nästan helt invalid varje gång jag satt i den. För den passade inte mina sittben och jag hade ju redan innan problem med instabilitet i nedre ryggen. Tog då Mallen och åkte med honom till ett ställe utanför Hjo, där en tjej hade ett sadel makeri ute på landet. Hon tog hem begagnade western sadlar från USA, som hon fixade till. Där fick jag hjälp. Har fortfarande sadeln kvar, och den får nog vara kvar ett bra tag till. Jag kände mig som en kosack i den och jag har många roliga minnen med Mallen när jag satt i den. :)

Anonym sa...

Vad roligt och vad duktiga ni är!!!/Evisen