En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 11 januari 2010

Vår träningsstatus just nu


 Nu har vi kommit en bra bit på väg i vårt markarbete. Frisse står själv i spolspiltan utan grimma medan jag går utom synhåll för att hämta benskydden. Till vänster hänger det höpåsar som han inte får röra. Frisse klarar nu detta galant. Då får man hitta på nya övningar....
Nu när det är kallt ute så är det lite knepigt att stänga stalldörren snabbt efter ridturen. Så jag har börjat öva att skicka in Frisse genom dörren och där ska han vänta på mig när jag stänger dörren. Sedan ska han på kommando gå in i spolspiltan och vända.
Det går riktigt bra redan!
På ridturerna koncentrerar vi oss på att befästa det vi redan kan. Idag bjöd han på riktigt bra galoppfattningar. De har börjat bli precisa och exakta........nu är han med på noterna bara jag ändrar läge i sadeln. Ryggningarna är mycket bättre. Traven är stundtals riktigt bra.....jag skriver stundtals för han blir lite "tittig" ibland och då sänker han ryggen. Jag tycker inte att det är så bra att rida på den "sämre" traven nu för han orkar mera och behöver gå i riktig form.
När han sänker ryggen byter jag gångart, ryggar eller gör lite sidvärtsövningar. När traven blir bra brukar jag rida på den ett tag i tempoväxlingar för att befästa den.
Idag red jag förbi stallet på hemvägen och vi tappade bjudningen direkt. Det var förstås väntat.......
Men det här är också något att träna på.......man vill ju ha bibehållen bjudning var man än rider.

2 kommentarer:

Evisen sa...

Hehehe... behålla bjudning när man går förbi stallet!! Det är inte lätt :o)

Ninja sa...

Nej verkligen inte....på min häst kunde jag rida förbi, hon tappade bjudningen några steg men skärpte sig igen när hon förstod att vi skulle jobba mera. Men så var hon också en riktig arbetsmyra :)
Problemet här är att vi måste passera stallet om vi ska till volten efter en uppvärmningsrunda i skogen....det blir inte lätt med Frisses läggning!