En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 28 januari 2010

Dags för lite galopp....


Idag tyckte Frisses matte att det var dags för lite galopp! Det är ju några veckor sedan vi var "igång" nu. Vi gjorde inga märkligheter mer än att vi utökade gångarterna till tre och gjorde övergångar och tempoväxlingar i alla tre gångarterna. Det är alltid spännande när man sätter igång efter en viloperiod......för det mesta mår hästarna bra av en tids mental vila.
Vår ridväg bjöd på pudersnö av bästa tänkbara kvalité, månen lyste och så småningom började det sakta dala tunga romantiska flingor över oss. Perfekta förhållanden således!
Frisse var pigg! Den flegmatiska friesern var som bortblåst och under mig hade jag en pigg, vaken häst som bjöd mig på en härlig ridtur. Galoppfattningarna satt som de skulle, de första galoppsprången var runda och fina, takten var bra och jag behövde inte driva.....ett par bra avsaktningar till trav blev det också där jag kunde minska så pass att han kunde sakta av balanserat och taktmässigt. Tidigare har vi "ramlat" in i trav....men nu börjar han bli så pass stark att han orkar samla ihop sig ett par steg. Övergångarna skritt-trav är också mycket bättre. Det roligaste är att Frisse är så "med" och bjuder till......det verkar som att han tycker det är kul att jobba nu! Så ett par veckors vila har inte varit till skada, tvärtom han verkar "laddad"!

1 kommentar:

Freppsi sa...

Kul att komma igång igen!