En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 14 januari 2010

Hur går man?



Idag har vi varit ute och tränat på hur går man? Vi använder oss av Monty Roberts träningsgrimma. Jag tycker den är bra. Hjälperna blir mer precisa och så är den skonsammare än en repgrimma. Frisses matte var också med och fick prova. Vad tränar vi på då? Jo, vi vill öka Frisses uppmärksamhet på oss så att han ökar och minskar tempot exakt när vi gör det. Han ska stanna när vi stannar och börja gå när vi gör det. När vi backar ska han rygga...... målet är att han ska följa våra steg, vi ska inte behöva använda oss av grimskaftet. Hans nos ska vara i höjd med vår axel, han får inte gå om oss eller släpa efter. Om man är konsekvent med detta lär sig hästarna fort. Vad har man att vinna på detta? Man ökar säkerheten i hästhanteringen, du får snabbt kontrollen över din häst på nya platser och du kan njuta av era skogspromenader tillsammans.
Bilderna är tagna i slutet av november......det var rätt mörkt ute. Men idag var det ännu mörkare.

2 kommentarer:

Evisen sa...

Helt rätt! Kör med samma taktik! När jag leder nya hästar så talar jag direkt om var jg vill ha dom och håller stenhårt på det. Vilket har lett till att en av hästarna i vår hage alltid gör som jag säger när jag leder.... men inte alltid när andra gör det. Funderad faktiskt på att köpa en när jag var i Flyinge och tittade på honom. Det blev böcker i stället!

Freppsi sa...

Vi jobbar också med Monty Roberts grimman, känns som om den funkar!! Vi har bara testat i en veckan men..