En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 2 april 2012

Fördelarna med att bo i ett garage ute i skogen......

En tillfällig gäst i vårt stall....söt eller hur?

Här var det dåligt med uppdateringarna. Men ridit har jag gjort 2-3 ggr/vecka. Idag tog vi en sväng utomhus och glömde bort allt vad ridbanor hette. Vi repeterade det vi övat på under vintern och det gick såååå bra.
Liza var med mig och lyssnade uppmärksamt. 

Övergångarna trav-skritt, trav-galopp, galopp-trav, trav-skritt sitter bra nu. Vi måste öva på galopp-skritt för där får vi inte till det riktigt med balansen ännu.
Halvhalter i både trav och galopp fungerar och det är inga större problem att reglera tempot.

Galoppfattningarna  går riktigt bra, vi kan "smyga" igång från både skritt och trav. Jag har arbetat på att minimera mina hjälper ytterligare. Jag vill att hon ska fatta galopp när jag sitter till på ytter sittben och öppnar upp med inner ljumske. Idag fungerade det.......yes!

Det blir snygga galoppombyten i framtiden om ryttaren bara behöver byta sittben.....

Skänkelvikningar på vägarna gör jag genom att "stänga till" med ytter ben och öppna upp benet i färdriktningen. Jag läste i en blogg om klassisk dressyr att om hästen inte lyssnar ( eller förstår ) så ska man först öppna upp ytterligare innan man förstärker den sidförande hjälpen.
Vilken bra tanke! Hjälp hästen att förstå, innan du ökar trycket......

Jag testade det på Liza idag och det fungerade.....resutatet blev en ännu gladare och arbetsvillig häst!

Det har varit lärorikt och nyttigt för mig att testa mina teorier på en så ärlig och känslig häst som Liza. Hon har korrigerat mig och givit gensvar när jag är på rätt väg. En annan sak som slog mig på väg hem från stallet idag, är hur bra det har varit att inte ha tillgång till ridhus, väggar eller speglar. För när man rider i  ridhus kan man "fuska"......
Eftersom jag inte kunnat se hur det ser ut har jag fått lita på min känsla......och vet ni det har givit resultat, jag har blivit mycket bättre på att korrigera mig och känna efter var jag har Liza.

1 kommentar:

Åsa! sa...

Vilka fantastiska framsteg ni gjort tillsammans! Och stallkamraten är SÅ söt :)